האם רכבת תחתית בירושלים תתממש? המכרז לתכנון כבר פורסם

מטרו בירושלים – חלום או מציאות אפשרית? התשובה לשאלה הזו נבחנה בשנתיים האחרונות במינהל התכנון ובצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים, ואת התוצאה הראשונית של הבחינה הזו ניתן לראות במכרז ראשוני לתכנון עתידי של רכבת תחתית בירושלים.

בירושלים, כידוע, מוקמת בשנים האחרונות רשת קווי רכבת קלה. שמונה קווים תפעוליים בשלושה מסלולים מרכזיים צפויים לפעול בעיר בשנת 2030 תחת הכותרת JNET. את הקו האדום כבר כולם מכירים, והארכת הקו לנוה יעקב ולהדסה עין כרם צפויה להתרחש בנובמבר הקרוב. בינואר 2026, שוב תחזית אופטימית לאור העיכובים, צפוי להתחיל לפעול הקו הירוק ובשנת 2030 – הקו הכחול.

כבר כעת מבינים במינהל התכנון ובצוות אב לתחבורה כי רשת הרכבות הקלות לא תיתן מענה לגידול הצפוי באוכלוסיית העיר. הקו האדום הנוכחי עמוס ברוב שעות היממה, ולאחר ההארכות הוא צפוי להיות עמוס עוד יותר. הקווים הנוספים ייתנו מענה זמני בלבד, ועם כל הבינוי בירושלים והגידול הטבעי, יש לחשוב על פתרונות תחבורתיים נוספים.

כאן נכנס לתמונה המטרו. בשנה וחצי האחרונות, כך נודע ל”כל העיר”, הרעיון החל לעבור לשלב מימוש תכנוני ראשוני. בצוות אב לתחבורה ירושלים גיבשו תוואי התחלתי מסוים והשבוע הנושא הפך לרשמי עם פרסומו של המכרז לתכנון ראשוני. המכרז, כך על פי תנאי הסף, מיועד לצוות של אנשי תכנון ויועצים עם ניסיון בתכנון של פרויקטים מסילתיים, שהעלות שלהם היא לפחות חצי מיליארד שקל. כמו כן, אמור להיות לו שיתוף פעולה עם חברה בינלאומית זרה. תנאי נוסף הוא היקף פעילות (מחזור) בשנים האחרונות של 20 מיליון שקלים בשנה.

המכרז ייסגר לקראת סוף אוגוסט ורק עבודות הבדיקה הראשוניות צפויות להימשך כשנתיים. לאחר מכן, אם תהיה היתכנות על פי הממצאים, יחלו שלבי התכנון האמיתיים וכך גם בדיקת הקרקע והאפשרות לחפור בירושלים.

אז מה דעתכם – חלום או מציאות? בעוד שעדיין נדרשים שלבי תכנון וביצוע רבים, המהלך מתחיל לקרום עור וגידים.

יש לך ידיעה חמה עבורנו ? סקופ מרענן ? אנו ממש מודים לך כי כך נשמור על האתר שלנו מעודכן עבורכם.